Elevhälsan
Det är en självklarhet att skolans elever ska ha tillgång till elevhälsa med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Främst ska elevhälsan arbeta på ett hälsofrämjande och förebyggande sätt samt stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.
Alla elever som går i förskoleklass, på grundskola, grundsärskola, sameskolan, specialskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska har rätt till elevhälsa!
De insatser som måste finnas inom elevhälsan är följande:
- Medicinska insatser
- Psykologiska insatser
- Psykosociala insatser
- Specialpedagogiska insatser
För de medicinska insatserna ska det finnas tillgång till skolläkare eller skolsköterska. Eleverna har också rätt till psykolog och kurator samt en specialpedagog som det ska finnas tillgång till på skolan.
Enligt skollagen innebär begreppet “tillgång till” att det är anpassat efter olika skolors förutsättningar. Med andra ord innebär det inte att det måste finnas en skolläkare, kurator eller annan av de ovan nämnda yrkeskategorierna på plats i skolan. Där är det huvudmannen som avgör hur mycket personal som skolans elevhälsa ska ha samt vilken kompetens som behövs utifrån behov och förutsättningar.
Syftet med elevhälsan är att skapa en positiv lärandesituation för eleverna där personalen med olika kompetenser ska kunna arbeta tillsammans för att nå detta gemensamma mål. Rollen som Elevhälsan står för är i första han att vara både förebyggande och hälsofrämjande vilket innebär att elevhälsan ska se till att det finns miljöer som främjar elevernas studier, utveckling och välmående.
Att ha elevhälsan medverkande är otroligt viktig just när det handlar om generella frågor som skolans värdegrund och elevernas arbetsmiljö. Det kan exempelvis handla om arbetet mot kränkande behandling, jämställdhet, undervisning om alkohol, tobak och andra droger samt sex- och samlevnad.
Elevhälsan har i det individuellt inriktade arbetet ett ansvar för att undanhålla hinder för varje elevs lärande och utveckling. Exempelvis kan en specialpedagog bedöma och planera hur en elevs problem ska hanteras på bästa sätt i undervisningen. Detta bedöms utifrån att specialpedagogen vet om bland annat elevens hälsa och sociala situation.
Utöver de förebyggande och hälsofrämjande faktorerna som Elevhälsan ska tillhandahålla finns det även andra saker som eleverna ska kunna få hjälp med. Det kan bland annat handla om enkla sjukvårdsinsatser samt hälsobesök.
Mer om Elevhälsan kan du läsa om på Skolverket.se!